III. ročník výšlapu na rozhlednu Zdenička
Datum: 30.12.2017
V sobotu proběhl již III. ročník výšlapu na rozhlednu Zdenička s Kroměřížskou dráhou. Pro poruchu motorového vozu M131.1454 bylo využito spoje ČD 13907 s pravidelným odjezdem v 8.38 z Kroměříže.
V přeplněném motorovém voze 810 015-8 do Zdounek se tak muselo vtěsnat více než 7 desítek turistů včetně pravidelných cestujících.
Před samotným výšlapem navštívili účastníci výšlapu zdounecký kulturní dům, kde byla přichystána výstava s názvem "háčkovaný svět".
Členové Kroměřížské dráhy nabízeli příchozím z vlaku teplý punč na zahřátí.
Sběratelé visaček na klíče si přišli také na své. K III. ročníku výšlapu byla vydána limitovaná edice v počtu 15 kusů s motivem rozhledny Zdenička (autorka návrhu Milena Řezáčová).
Po prohlídce výstavy a ochutnání punče se celá skupina vydala k rozhledně "Zdenička", kde proběhlo první větší zastavení. Oproti předchozím dvoum ročníkům byla rozhledna krásně viditelná a se sněhem, který napadl o dva dny dříve.
Následně se účastníci výšlapu přesunuli k vyhlídce "větrný mlýn", kde už čekal Ing. Petr Galatík.
Ten přítomné seznámil s historií "Lebedovského mlýna", který v srpnu 2018 oslaví 350 let od první písemné zmínky.
U "větrného mlýna" proběhlo společné focení většiny návštěvníků s průvodcem Ing. Petrem Galatíkem.
Na mlýně proběhla exkurze doplněná o teplé občerstvení, které zajistili Galatíkovi.
Po půlhodinové exkurzi se všichni přesunuli zpět do Zdounek na vlakové nádraží.
Skupina 19 výletníků pak odjela v 12.57 do Zborovic na druhou polovinu procházky seznámit se s historií cukrovarnické železnice a zpracování řepy ve Zborovicích.
Ve Zborovicích proběhla asi hodinová procházka po obci, na které se přítomní prošly po bývalé cukrovarnické dráze, která byla v provozu pro potřeby zdejšího cukrovaru od roku 1916 do přelomu 50.-60. let 20. století, kdy dráha dosloužila a byla rozebrána.
Procházka vedla okolo zámecké krypty rodiny Friessů, kteří zvelebili zdejší panství do druhé světové války. Pak museli Zborovice opustit pro svůj židovský původ. Samotný cukroval byl vystavěn v letech 1850-1851 a sloužil do roku 1930, kdy proběhla poslední cukrovarnická kampaň, která uzavřela kapitolu zpracování cukrové řepy ve Zborovicích. Úzkorozchodná dráha po uzavření cukrovaru sloužila dále pro svoz cukrovarnické řepy z okolních velkostatků. Nákladiště dráhy byli zřízeny u Troubek a Honětic. Cukrová řepa se po uzavření cukrovaru překládala na státní dráhu a odvážela se ke zpracování do kroměřížského nebo kojetínského cukrovaru.
Celá akce pak skončila v odpoledních hodinách po příjezdu pravidelného vlaku 13914 ze Zborovic do Kroměříže.
Autor článku: Stanislav Plachý