Vozidla v naší péči

Kolejová vozidla v naší péči

Motorový vůz M 131.1454 „Hurvínek“

Klenotem, který je v péči našeho spolku, je historický motorový vůz M 131.1454. Jde o zástupce řady velmi známých motoráčků s dřevěnými lavicemi, jejichž úkolem bylo především zajištění provozu na vedlejších tratích. V letech 1948 až 1956 jich bylo vyrobeno celkem 549 kusů. Většina vozů spolehlivě sloužila v provozu až do 80. let minulého století, kdy byla řada M 131.1 postupně nahrazována novějším typem M 152.0 (dnes řada 810). Ani tímto však provoz některých z nich neskončil nadobro. Mnoho vysloužilých „Hurvínků“ bylo odprodáno do vlečkového či vojenského provozu, další byly upraveny na servisní vozy pro prohlídky a údržbu trolejí. Několik zástupců této řady se však povedlo nadšencům napříč republikou zachránit a uvést do původního stavu.
Náš motoráček M 131.1454 byl vyroben v roce 1955 a nejdříve jezdil u ČSD v depu Děčín. Vyřazen byl roku 1978 v České Lípě, ale místo ve šrotu skončil vystavený na pomníku, odkud ho na přelomu tisíciletí zachránila firma OLPAS Moravia, která na něm provedla i generální opravu. V roce 2015 ho odkoupili členové našeho spolku, v jejichž péči je dodnes. Motoráček je plně provozuschopný a rozdává radost dětem i dospělým na historických jízdách po celé Moravě.

Motorový vůz M 152.0481 „Osmsetdesítka“

Jedním z typických vozidel pro naše vedlejší tratě jsou motorové vozy řady 810, dříve M 152.0. Výroba probíhala v letech 1975-1984 v podniku Vagónka Studénka v počtu 678 kusů. Takto velký počet původně plánován nebyl, ale kvůli neúspěšné výrobě větších motorových vozů se přistoupilo k výrobě dalších ,,Osmsetdesítek“, které se tak rozšířily po celém Československu. V průběhu posledních dvaceti let byla většina motorových vozů rekonstruována nebo i zrušena. Rekonstrukcí proběhla celá řada v různém rozsahu. Dílčí rekonstrukce spočívaly například v dosazení novějšího motoru a převodovky, spouštěcích oken, modernějších komponent interiéru. Celkovými rekonstrukcemi na jinou řadu jsou např. motorové jednotky Regionova řady 814. Rozhodli jsme se tak získat do našich sbírek motorový vůz, jehož stav je blízký stavu po vyrobení a se kterým se již v pravidelném provozu nelze setkat.
810.486 či dle starého označení M152.0486 byla vyrobena v roce 1982 a dodána do depa Česká Třebová. Až do roku 2000 pravidelně vyrážela na přilehlé tratě, nejčastěji na trať Choceň-Litomyšl. Následně byla předána do Prahy-Vršovic a v roce 2012 do Veselí nad Moravou. Zde byla v roce 2022 odstavena z provozu pro nadbytečnost. V létě roku 2024 jsme ji odkoupili a od podzimu téhož roku nasazujeme na naše zvláštní vlaky. „Osmsetdesítka“ bude postupně vzhledově upravena tak, aby reprezentovala období provozu v 80. letech 20. století.

Vyhlídkový vůz Bgdta

Služební vozy původního označení Daa-k vyráběla vagonka Česká Lípa v 50. letech minulého století. Byly určeny jako zázemí pro personál nákladních vlaků, využívaly se však i pro přepravu kusových zásilek na osobních vlacích, výjimečně i cestujících. V provozu jsou v několika exemplářích ještě dnes, avšak doba, kdy byly tyto vozy neodmyslitelnou součástí souprav manipulačních vlaků, již pominula.
Obdobný osud postihnul i vůz, který opustil českolipskou vagonku v roce 1957 s výrobním číslem 24321. Na konci své provozní éry skončil na vlečce v Ostravě, kde sloužil jako malé improvizované skladiště. Na konci roku 2019 jej ale odkoupili členové našeho spolku a během roku 2020 proběhla jeho důkladná oprava spojená s přestavbou na vyhlídkový vůz umožňující přepravu až 30 sedících cestujících a 5 jízdních kol.


Silniční vozidla v naší péči

Přestože jsme spolkem zaměřeným na železnici, v našich sbírkách lze najít také několik historických strojů, které po kolejnicích jezdit neumí, přestože k drážnímu provozu neodmyslitelně patří. Jedná se o manipulační vozíky, lidově přezdívané jako „ještěrky“, používané k dopravě balíků a kusových zásilek po nádražích.

Benzinová tříkolka BPH 511

Patrně nejvzácnějším kusem v naší sbírce manipulačních vozíků je nákladní tříkolka Robox BPH 511. Její pohon zajišťuje dvoutaktní jednoválcový zážehový motor s dynamostartérem, stejný, jako se používal v soudobých motocyklech Manet S100. Tříkolka má hnané pouze přední kolo, a to skrze čtystupňovou převodovku a následný řetězový převod. Vozidlo je schopno se pohybovat vpřed i vzad maximální rychlostí 15 km/h. Tyto vozíky byly poněkud neobvyklé a dopátrat se jejich přesné historie se nám doposud nepodařilo. Podle neověřených zdrojů se jich vyrobilo celkem 550 kusů a používaly se především pro manipulaci v uzavřených areálech podniků, nikdy neměly povolení pro silniční provoz. Dle svědků se několik málo kusů používalo i na nádražích.

Akumulátorový pákový vozík DESTA

Dříve naprosto běžně vídané, pro spoustu z nás však na první pohled jedinečné jsou manipulační vozíky s pákovým řízením produkované firmou DESTA Děčín. Zdrojem pohonu je 34 článková Ni-Cd baterie o jmenovitém napětí 40 V. Výkon je regulován pomocí kontroléru ovládaného malou pákou, z něj je napětí přivedeno na stejnosměrný trakční motor, který zajišťuje pohon zadní nápravy.

Akumulátorový vozík BALKANCAR EP 011-2

Když se řekne „ještěrka“, pravděpodobně si všichni představíme jako první ikonické manipulační vozíky, které vyráběla (a mimochodem dodnes vyrábí) bulharská firma BALKANCAR. V našich sbírkách máme model typového označení EP 011-2, který má odporovou regulaci výkonu. Zdrojem energie jsou 2 sériově zapojené větve olověných baterií o jmenovitém napětí 80 V. Pedálem ovládaný kontrolér pak zajišťuje postupné vyřazování odporových stupňů a tedy postupný nárůst tažné síly trakčního stejnosměrného motoru, který pohání zadní nápravu.

  • Kroměřížská dráha z.s.

    Sídlo:

    Osíčko 122

    Bystřice pod Hostýnem 768 61

    IČ:

    22664823

    DIČ:

    CZ22664823

     


  • Číslo účtu:

    2301934885/2010
    E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
    Facebook:

    www.facebook.com/KromerizskaDraha

    Telefon:

    602 575 513

    606 032 559

     



KMD ©